=

اهمیت پاسخ‌دهی عاطفی به فرزند چندمعلولیتی

اهمیت پاسخ‌دهی عاطفی به فرزند چندمعلولیتی
  «حتی اگر واکنشی نمی‌بینید، رابطه برقرار شده است»   برای بسیاری از والدین، ارتباط عاطفی با فرزند به‌صورت لبخند، تماس چشمی، آغوش یا گفت‌وگو معنا پیدا می‌کند. اما اگر فرزند شما دچار چند معلولیت باشد—برای مثال، هم نابینا و هم دچار ناتوانی ذهنی یا اختلال شدید حرکتی—ممکن است این نشانه‌های معمولِ پاسخ‌دهی عاطفی وجود نداشته باشد یا بسیار کم و نامفهوم باشد.   در چنین شرایطی، برخی والدین دچار تردید …
ادامه مطلب

سخنی با والدین دارای فرزند چندمعلولیتی

سخنی با والدین دارای فرزند چندمعلولیتی
  راهکارهایی برای مراقبت از خود در مسیری دشوار اما ارزشمند پدر و مادر شدن همواره همراه با مسئولیت‌های بزرگ و دگرگونی‌های عمیق عاطفی است. حال اگر این مسئولیت با چالش‌های ویژه‌ای مانند چندمعلولیتی فرزند همراه باشد—برای مثال، ترکیبی از نابینایی با ناتوانی ذهنی یا اختلال حرکتی—تجربه‌ی والدگری به شکل قابل توجهی متفاوت و دشوارتر خواهد بود.   بسیاری از والدین در این مسیر، با احساساتی چون تنهایی، فرسودگی، خستگی ذهنی …
ادامه مطلب

گزارش تصویری سفر زیارتی مشهد مقدس مرکز نابینایان و کم بینایان یاوران شب چراغ - تیرماه 1404

گزارش تصویری سفر زیارتی مشهد مقدس مرکز نابینایان و کم بینایان یاوران شب چراغ - تیرماه 1404
سفر زیارتی-فرهنگی مشهد مقدس برای مددجویان نابینا و کم بینای مرکز شب چراغ فرصتی بود سرشار از معنویت، همدلی و تجربه های ناب. این سفر نه تنها به منظور زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) شکل گرفت، بلکه بستری فراهم آورد تا خانواده ها و مددجویان، در کنار یکدیگر لحظاتی خاطره انگیز، فرهنگی و روحانی را تجربه کنند.  آنچه در ادامه می آید، روایت تصویری از این حرکت ارزشمند است؛ …
ادامه مطلب

نقش کم بینایی در هویت یابی نوجوانان

نقش کم بینایی در هویت یابی نوجوانان
  دوران نوجوانی یکی از حساس ترین و پیچیده ترین مراحل زندگی هر فرد است؛ مرحله ای که در آن شخصیت، باورها، اهداف و تصویر ذهنی فرد از خودش شکل می گیرد. در این میان، نوجوانانی که با کم بینایی زندگی می کنند، با چالش هایی مضاعف در مسیر هویت یابی مواجهند؛ چالش هایی که گاه نادیده گرفته می شوند، اما اثرات عمیقی بر روان و آینده آنها می گذارند. …
ادامه مطلب

تفاوت میان نابینایی و کم بینایی؛ تفاوت های روانشناختی و هیجانی

تفاوت میان نابینایی و کم بینایی؛ تفاوت های روانشناختی و هیجانی
    درک و تجربه نابینایی و کم بینایی برای همه افراد یکسان نیست. منشا این تفاوت تنها به میزان بینایی باقیمانده محدود نمی شود، بلکه زمان شروع اختلال بینایی نیز نقش تعیین کننده ای در شکل گیری تجربه های روانشناختی و هیجانی فرد دارد. در این میان دو گروه عمده وجود دارند که تجربه هایی متفاوت از یکدیگر دارند: نابینایان مادرزاد و افراد با کم بینایی اکتسابی.   نابینایان …
ادامه مطلب

تفاوت میان نابینایی و کم بینایی؛ نگاهی دقیق تر به توانمندی و آموزش

تفاوت میان نابینایی و کم بینایی؛ نگاهی دقیق تر به توانمندی و آموزش
  واژه های «نابینا» و «کم بینا» شاید در ظاهر شبیه باشند، اما تجربه ی زندگی این دو گروه، نیازهای آموزشی، و نوع نگاه آنها با خودشان، بسیار متفاوت است. شناخت این تفاوتها برای طراحی برنامه های توانبخشی موثر و ارتباط صحیح با این افراد، بسیار مهم است. نابینایی کامل به معنای نداشتن درک بینایی است، در حالی که کم بینایی درجاتی از بینایی باقیمانده را شامل می شود؛ مانند …
ادامه مطلب

حفظ سلامت روان در شرایط بحرانی

حفظ سلامت روان در شرایط بحرانی
  در شرایط خاص این روزها که بسیاری از ما با اخبار نگران‌کننده و تغییرات روزمره در زندگی اجتماعی‌مان مواجه هستیم، احساساتی مانند نگرانی، ترس، سردرگمی یا درماندگی، واکنش‌هایی طبیعی و قابل درک هستند. در این موقعیت، توجه به سلامت روان بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا میکند.   در ادامه راهکارهایی ساده، کاربردی و علمی برای حفظ آرامش روان و مدیریت بهتر فشارهای روانی ارائه می‌شود:   1. …
ادامه مطلب

مداخله زودهنگام؛ نخستین گام برای پرورش توانایی‌های بینایی کودکان

مداخله زودهنگام؛ نخستین گام برای پرورش توانایی‌های بینایی کودکان
کودکانی که با آسیب‌های بینایی به دنیا می‌آیند یا در سال‌های نخست زندگی دچار مشکلات بینایی می‌شوند، در مسیر رشد و یادگیری خود نیازمند حمایت‌های تخصصی و به‌موقع هستند. بر اساس پژوهش‌های علمی و تجربیات بالینی، سه سال نخست زندگی نقش کلیدی در رشد مغز و سیستم بینایی کودک ایفا می‌کند. در این دوران، مغز بیش از هر زمان دیگری آماده یادگیری و تطابق است، بنابراین مداخله زودهنگام در این …
ادامه مطلب

برگزاری کارگاه آشنایی با عرقیجات گیاهی ویژه گروه کودک

 برگزاری کارگاه آشنایی با عرقیجات گیاهی ویژه گروه کودک
    در راستای ارتقای مهارت‌های زندگی و تقویت حواس پنج‌گانه، به‌ویژه حس بویایی و چشایی، کارگاه آموزشی «آشنایی با عرقیجات گیاهی» با حضور کودکان نابینا و کم‌بینای مرکز شب‌چراغ برگزار شد. در این کارگاه که با فضایی شاد و آموزنده همراه بود، کودکان با انواع عرقیجات گیاهی مانند نعنا، کاسنی، گلاب، نسترن، بیدمشک و… از طریق بوییدن، چشیدن و گفت‌وگو درباره خواص آن‌ها آشنا شدند. این فعالیت نه‌تنها باعث آشنایی …
ادامه مطلب

سفر به دل طبیعت با خانواده ی شب چراغ؛ گزارش اردوی یک روزه آموزشی و تفریحی

سفر به دل طبیعت با خانواده ی شب چراغ؛ گزارش اردوی یک روزه آموزشی و تفریحی
در راستای ارتقای نشاط روانی، تقویت روابط بین خانواده‌ها و توان‌خواهان، و ایجاد فرصت‌هایی برای آموزش در بستر تجربه‌های گروهی، اردویی یک‌روزه در تاریخ 25 اردیبهشت ماه 1404 به مقصد اردوگاه تفریحی آموزشی تفیهان برگزار شد. این اردو با حضور جمعی از خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان و بزرگسالان نابینا و کم‌بینا، پرسنل و مربیان مرکز، لحظاتی سرشار از یادگیری، همدلی و شادی را رقم زد. آنچه در ادامه می‌بینید، گزارشی تصویری …
ادامه مطلب